Sunday, June 03, 2007

Vit Oleander & Michelle Pfeiffer

När jag ända skriver om kändisar sa kan jag väl fortsätta. Sag för nagon dag sen filmen Vit Oleander. Den var väldigt annorlunda, men gillade den. Nagot som jag dock var väldigt förundrad över var hur jävla snygg Michelle Pfeiffer var (44 ar gammal när filmen spelades in). Tjejen som spelar dottern Alison Lohman är ocksa sjukt vacker i den (oki kanske inte där hon har svart har, men i sitt underbara blonda langa har). René Zellweger gillade jag som vanligt inte, hennes karaktärer gar mig alltid pa nervetrna plus att jag inte gillar hennes utseende...

I ett anfall av sjuklig svartsjuka förgiftar den kompromisslösa och förföriska konstnären Ingrid sin älskare. Hon döms till livstids fängelse och hennes 15-åriga dotter Astrid får därefter flytta runt mellan olika fosterfamiljer. Dottern försöker desperat att skapa sig en egen identitet, men även om Ingrid sitter bakom galler är hennes starka inflytande den enda fasta punkten i Astrids liv. När Astrid blir vän med den jämnårige Paul, hittar hon en kärleksfull och förstående fosterfamilj. Men kan - och vill - hon hjälpa sin mor att komma ut ur fängelset? Hat, svartsjuka, psykiskt våld, mord och våldsam kärlek skildras på ett starkt sätt i Peter Kosminskys prisbelönta film med skådespel utöver det vanliga. White Oleander bygger på Janet Fitchs bestseller och är en brutal och känslomässig upplevelse som går ända in i märgen och där inget är tabu.


puSS,
xXxVickanxXx

No comments: