Thursday, June 18, 2015

Jag har ALDRIG köpt en ny väska

Jag må älska att shoppa, mina garderober är fyllda med märkeskldäer, skor och accessoarer, samt såklart billigare grejjer. Även om jag har en förkärlek för Gucci-väskor, älskar min Chloé Paddington över allt annat, så ska jag vara ärlig och säga att jag aldrig har köpt en dyr väska ny. Min dyraste väska som var nyköpt är min stora zebramönstrade Juicy Coture som jag köpte i USA för ca 200$ och det är långt den dyraste nya väskan jag köpt (sen har jag betalat mer för begagnade väkor, men det är en annan femma).

Men över till varför jag inte köper nya märkesväskor (dvs väskor som kostar över 1000kr i nypris). Jag har inga problem att lägga tusenlapar på kläder, skor eller solglasögon, men väskor, vet inte men det finns inte en väska i världen som jag tycker är värd 10 000 eller 20 000kr (visst en dag ska jag köpa en Hermès Birkin Bag, men that’s it). Jag tycker det är vansinne att lägga en hel  eller halv normallön på en väska. Det finns så många som säljer sina väskor efter kort användning, så varför ska jag betala fullpris?

Min Chloé Paddington betalade jag 650£ för i London (nypriset låg då på 1700£), min Marc Jacobs (dvs inte det billiga undermärket by Marc Jacobs) betalade jag 4000kr för som var ett riktigt fynd. Sen alla mina Gucci-väskor har legat på mellan 1000-2500kr. 2500kr är ungefär vad jag kan tänka mig att ge för en väska, och då talar vi inte om någon Michael Kors, jag vill ha valuta för pengarna.
Och nej, jag skäms absolut inte, tycker second hand är superbra, eller att köpa i andra hand. För er som är osäkra på vad som är äkta och inte, så är kvitto alltid bra, personligen bryr jag mig inte alltid, jag kan se en kopia på långt håll, och ser jag det inte på långt håll, så gör jag det när jag tittar ordentligt på väskan jag är intresserad av.
En sak som jag dock inte skulle göra är att köpa en Louis Vuitton Neverfull  som jag vill ha begagnad för typ 7000kr som folk vill ge för dessa väskor. Nejtack, då lägger jag hellre till dryga 1000lappen och får en helt ny. Är den begagnad så ska det också vara minst halva priset.
Vicky 
Bloggar även på http://vicktoria.malmolife.se 
Follow Me on Twitter VicktoriaM!
Follow Me on Instagram vicktoriamurawska 

No comments: