Tuesday, July 07, 2009

Christopher Bailey for Burberry


Vad är din signatur som designer? Jag är en väldigt down-to-earth designer, på så sätt att jag älskar mixen av en väldigt klassiskt, traditionell och historisk design tillsammans med "real fashion". Jag älskar mode för dess "kasta ut dig i det blå"-moment, men jag tycker om att mixa just det med någon väl genomtänkt.

Vilket är ditt favoritplagg ur dina kollektioner?
Med företaget i åtanke, men utan att låta som en kliché. så älskar jag verkligen trenchcoaten. Helt klart är det inget som jag designat, men det är ett magnifikt plagg; totallt könsrollfritt, korsar så många åldersgrupper, samtidigt som det är en sådan inspiration för så många människor och designers.

Vad är ditt ultimata mål? Att alltid gilla mitt jobb. Jag är livrädd för att uttråkhet. Om jag någonsin kände mig uttråkad på mitt jobb, då skulle det vara slutet på det.

Vad inspirerar dig?
Inspirationen kommer i så många former, att det är helt omöjligt att säga. Jag älskar arkitektur, jag älskar design, jag älskar konst, jag älskar folk och jag älskar att äta. För mig är inspiration att alltid vara öppen för allt, att aldrig sätta några slut.

Vem har du i tanke när du designar?
Jag har ingen direkt person. Det handlar mycket mer om en attutyd, en känsla och karraktär än en person. Det är trevligt om du kan hitta någon -- det är min dröm att hitta min musa. Jag skulle älska tanken att hitta en person som förkroppsligar allt som jag tänker, men jag tror tyvärr inte att denna person någonsin kommer att existera.

Vem har influerat dig mest under din karriär?
Den lilla person innuti min kropp som säger åt mig vad jag ska göra. När jag än tog någora avgörande beslut, så litade jag alltid på den lilla rösten innuti. Till och med när jag bestämnde mig för att lämna Gucci, och alla sa att jag var galen, den lilla rösten sa då "Det är tid att gå vidare". Jag hade inte jobbet här, jag hade ingenting, men jag gjorde det i alla fall.

Vad är din definition av skönhet?
Det har inget att göra med mode eller kläder. Det är helt en persons "innre själv". För mig, är en vacker person någon med snällhet och lycka och en god själ.

Vad är din filosofi?
Njut av allt du gör. Det är viktigt att vara lycklig.

Vad är den viktigaste läxa du har lärt dig?
Lyssna till ditt hjärta. Det har aldrig fel.

Del av intervju från Fashion Now 2 (Taschen)

puSS,
xXxVickanxXx

No comments: