Monday, April 02, 2012

Kvinnor som hatar män som hatar fotboll

Fick ni rätt på rubriken som min älskade vän Andréa hade till sin krönika på Fotbolldirekt till slut? Måste erkänna att det tog mig en stund, kan kanske bero på att klockan nästan är midnatt, jag gick upp strax efter sju efter endast ett fåtal timmars sömn, men ja jag fick rätt på den ;)

Jag älskar Andréa's texter, de är lättsamma, samtidigt som de är djupa. Andréa skriver med en kvickhet (wittyness, låter mycket bättre än det svenska ordet) och hon slår alltid "huvudet på spiken" oberoende om hon är arg, glad, ledsen, så går hennes texter rakt in. Du behöver inte ens vara fotbollsintresserad för att gilla vad du läser och det säger väl sitt?!


Iaf krönikan Andréa skrev "Kvinnor som hatar män som hatar fotboll" är något av det bästa jag läst ur rent "underhållningssyfte" utan en massa fotbollsfakta. Jag hade kunnat skriva den själv, så mitt i prick var den och därför tänker jag publicera den till stor del, men några små röda ändringar och strykningar för att verkligen passa in som mig.

 För killar och män är fotboll en religion. Kyrkan är ditt vardagsrum och altaret är din tv- apparat.
Istället för det hederliga „Gode Gud, må du hjälpa mig….“ börjar du din bön med „Komigen nu, för fan“ och din heliga dryck är en pilsner.

Fruntimmer är kanske någonstans i närheten, men kunde du välja skulle hon vara 1) inlåst i garderoben 2) hos väninna eller granne 3) inte ens existera under matchdagarna i Allsvenskan, Premier League, La Liga, Serie A och Champions League.

Vad ska du egentligen med henne till? Frujäveln stör dig och dina vänner och hennes ointelligenta kommentarer som Kollar du på fotboll IGEN?“, „Fan skriker du för?“ och „Är det inte trist att kolla på fotboll varenda jävla dag?“ får dig att undra vad du någonsin såg hos denna varelse.
Hon kan ju ingenting! Ingen av det motsatta könet kan något om din religion!

Varför håller hon sig bara inte undan när DIF spelar mot AIK, Bajen mot IFK, AC Milan mot Inter, Barca mot Real, Chelsea mot Arsenal… och ett par hundra matcher till under fotbollssäsongen?
Sist men inte minst, hur i helvete kommer det sig att kvinnan inte vet vem Puyol är??

Från vilken planet kommer hon egentligen – och varför finns hon nu som ett ständigt återkommande (hat)objekt i ditt liv, när detenda du vill göra är att få njuta av din religion i fred?

Jag förstår dig, min vän. Jag retas lika mycket på kvinnorna när det är fotbollsdags. De heliga kvällarna är lika mycket dina som mina, din religion är lika mycket min.

Jag lever, ärligt talat, inte för fotbollen. Jag har fler intressen än så – men fotbollskvällarna med bra matcher är ett viktigt inslag i mitt liv. Och efter att ha följt fotboll både hemma i allsvenskan och internationellt i så många år, kan jag garanterat en hel del om denna sport.

Men vet du vad som är snäppet värre än att ha fruntimmer som har noll koll på fotboll? Svar:
Män som har noll koll på fotboll. Fy satan vad avtändande. När jag var singel och dejtade lite, träffade jag ibland killar som verkade hur trevliga som helst; men när jag väl hade lärt känna dem lite kom de med den äckliga kommentaren: „Fotboll? Äh, det där kan jag ingenting om. Jag är ointresserad.“

Ridå.
Kräk-känsla.
Vad-i-helvete-gör-denna-kille-med-mig-feeling.

Det är, med andra ord, egentligen självklart att varje pojke och man ska förstå sig på fotbollen.
Hos oss kvinnor är det inte alls lika självklart – men det finns undantag.

Jag är ett gott exempel.

Och efter hundratusentals kronor spenderade på diverse fotbollsbiljetter (räknar självfallet inte med DIF`s biljetter för de fick jag naturligtvis gratis) kan du inte borsta bort mig som du försöker göra med ditt fruntimmer varenda tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag… söndag, måndag (alla fotbollseftermiddagar och kvällar, med andra ord). njae, kanske inte alla, men spelar Real, AC Milan, Portugal eller Sverige, för att inte tala om mästerskap som EM och VM. Och  sorry baby, men mot speciellt Cristiano har du inte mycket att sätta emot.

Jag är en av er. I 10 cm 16cm klackar och tighta jeans, förvisso, men fortfarande en av er som dyrkar fotbollen, den inhemska såväl som den internationella.

Läs Andréa's hela krönika HÄR. Hon skriver även sin vanliga blogg Extraordinary Lifestyle with Adréa Lukic.


xoxo, 
Vicky

No comments: