Monday, November 02, 2009

Svenska bloggeliten


Kissie, Kenza, Blondinbella, Foki m.fl. De är störst i Sverige, men 100 000-tals besök i veckan. Aftonbladet har listat topp-10. Hur många känner ni till? Vilka läser ni? Och vad tycker ni om resten?

1 Kissie, 816 889, Alexandra Nilsson, 18- Jag gick in på hennes blogg efter att hon cvann Bloggpriset, och helt ärligt, så har jag stannat kvar. Jag tycker Kissie´s inlägg är roliga. Då det är Kissie och inte Alexandra.

2 KENZA, 687 887, Kenza Zoutien, 18 - Läste Kenza´s blogg innan, nu går jag in och skummar över lite då och då. Jag tycker att hennes blogg har blivit tråkig.

3 Blondinbella, 590 739, Isabella Löwengrip, 18 - Ihop med det bruna håret (som nu dock åter är blont), så blev hennes blogg tråkigare. Visst går jag fortfarande in varje dag, men, ja Bella´s blogg har tappat..ihop med antalet läsare.

4 Foki, 386 413, Anchisa Wallström, 18 - Känns inte som min grej, har faktiskt aldrig ens besökt bloggen.

5 Desiree Nilsson, 373 800, Desirée Nilsson, 15- WHO???

6 Paow, 326 304, Paulina Danielsson - Hört talas om Paow, dock aldrig besökt hennes blogg.

7 Fuck you right back, 24 8 118, Katrin Zytomierska, 32 - Kan inte riktigt fastna vid denna blogg, går dock in där någon gång i månaden.

8 GayBloggen, 232 043, Amir Akrouti, 19- Never been there.

9 Pappabloggen, 20 8 468, Alex Schulman, 33- Never been there.

10 Style by Kling, 169 107, Elin Kling, 26- Läste den för länge sen, men jag tycker att allt går i samma stuk, vilket gör bloggen tråkig.

Därför dominerar tjejerna

Ytliga, dumma och naiva.

Bloggdrottningarna avfärdas av många.

– Det kan provocera att unga tjejer tar en offentlig plattform i besittning, säger forskaren Simon Lindgren vid Umeå universitet.

Han forskar om nätkulturer och menar att tonåringarnas dragning till bloggandet har att göra med identitetsskapande.

Med kommentarer från läsare på bloggen och personer som länkar till ens blogg kommer bekräftelse.

Att hitta sig själv var ett problem även för 50 eller 100 år sedan.

– Men med det globaliserade samhället i dag och alla sociala nätverk kan det nog vara ett större tryck på unga att jobba med ”jagprojektet”, säger han.

Varför tjejer blivit så mycket större än killar i bloggvärlden kan förklaras med hjälp av ungdomsforskningsteorin om ”flickrumskulturer”, tror Simon Lindgren.

– Det handlar om en tanke om att gator och torg är pojkarnas domän, de åker skateboard och hänger vid korvkiosken. Flickorna intar i stället en privat och intim arena.

Denna ”kvinnliga” umgängesform har enligt Simon Lindgren funnits länge, men blir synlig på nätet. Kritiken mot bloggerskorna tror han kan bero på att vissa människor provoceras av att unga tjejer tar stor plats i det offentliga rummet.

– Utseendefixerat eller ej – de pratar i alla fall utifrån positioner där de har kontroll och uttrycker kompetens.

xoxo,
Vicky

2 comments:

Malin said...

Jag älskar Alex Schulman han är ett jävla geni! Följt bloggen från stureplantiden så det går lixom inte att sluta. Alla andra har jag ingen åsikt om. Rätt boring faktiskt

The Hills & The City said...

visst e dom söta heheh =) Ne jag tyckte om hennes outfit faktist =)