Sunday, August 02, 2009

A dream - Rachel Zoe


Jag älskar denna person, hennes stilkänsla är grym, hon är grym, hon får rätt på alla kändisar (ja, jag vet att hon får ner de ett antal storlekar i vikt), hon säger sanningen, manser bättre ut på film o0ch foto om man är riktigt smal, plus att de flesta designerkläderna ligger bättre, det är den trista sanningen, men den går inte att undgå. Rachel Zoe (uttalas Zo) fick Nicole Richie att gå från att vara en slusk till att bli en stilikon (och så himla snygg), hon kläder Jennifer Garner, Debra Messing, Anne Hathaway m.fl. Rachel är aldrig fel och det hade verkligen varit en dröm att ha henne som sin personliga stylist.

Nu kan ni följa Rachel TV3 i The Rachel Zoe Project, har ni inte sett den, så DO IT! Serien är underbar och jag hoppas att det blir en fortsättning.

Stylisten är Sverigeaktuell med ”The Rachel Zoe project”tv3, en realityserie som följer henne när hon går armkrok med kändisar,pekar på märkesväskor, lugnar griniga assistenter och balanserar höga ta-med-kaffemuggar. Där det finns få luckor för privatliv.

Balansen är svårast. Att försöka finna tid för mig själv, ­mina vänner och min man. Och ha ­ordentligt med tid till alla olika delar av mitt jobb. Jag tar sällan semester. Mitt liv är antagligen fem gånger mer hektiskt än vad det verkar. Men jag klagar inte.

Genomslaget i det direkta rampljuset kom för några år sedan med bohochic-trenden. En stil
Rachel drog över axlarna på Lindsay Lohan, Mischa Barton och Keira Knightley.
Plötsligt skulle alla stjärnor värda namnet se ut som rika hippies. Eller ”Zoebots” som de kallades – vilket också ­inkluderade en mager figur. Ju fler hekton som trillade av de unga aktriserna, desto tyngre skuld riktades mot Rachel.

Det är problemet med ­internet, en person skriver en ­taskig sak och det sprider sig som en löpeld över hela världen på 30 ­minuter. Först skrattade jag bara åt det, men ryktet spreds likt ett virus. Till slut ville jag bara gråta och försvinna.

Framför allt var det bilderna på en knotig Nicole Richie som fick omvärldens ögonbryn att höjas.

Rachel blev Hollywoods modehäxa, beskylldes för att langa bantningspiller och influera skådespelerskorna hon tagit under sina vingar till att sluta äta.

De som känner mig vet att det är en löjeväckande osanning. Jag är så försiktig, jag kan knappt dricka ett glas vin, och måste ha ­feber innan jag tar en Tylenol. Jag är väldigt känslig, jag tar allt personligt. Tuff på utsidan, men mjuk på insidan. Det är lättare nu än för tre år sedan. Jag har utvecklat ett mycket hårdare skinn.

Bland Rachels nuvarande kunder finns Jennifer Garner, Kate Hudson, Cameon Diaz och Anne Hathaway.

De är alla kvinnor som inspirerar henne. Drömprojektet däremot är en man.

"Johnny Depp. Mannen är briljant!"

Rachel har myntat ett eget stilvokabulär. Saker som får henne att ­utbrista ”I die” eller ”Bananas” är värda att öppna plånboken för. Uttrycken är till och med varumärksskyddade. Ofta landar betygen på plagg som doftar vintage, glamour och 70-tal.

Rachel är ett stort fan ABBA

De finns i min ipod, i min dator, överallt. Abba var en väldigt stor del av mitt tonårsliv.

Hon erkänner att hon faktiskt varit i Sverige en gång. På cykelsemester.

Jag var där som 16-åring med mina föräldrar. För ett år sedan alltså...hehe... Det var fantastisk, så vackert. Jag minns hur jag kände mig ful, alla var så snygga. Jag och min syster bar klackar och ni tornade ändå upp er över oss. Jag kan känna mig oattraktiv i USA, men åker man till Sverige är det fakta.

Vadå oattraktiv?

Jag är en vanlig tjej. Vi har alla våra osäkerheter.

Hon fastnade för Stockholm och vill åka tillbaka. Men det dröjer antagligen innan vi får höra de skyhöga klackarna klipperiklappra på våra trottoarer. När Rachel har semester tar även fötterna ledigt.

Då åker jag helst till Saint Barts. Om jag har en helgdag ­ledig så tenderar jag att inte lämna mitt hus. Jag vill bara sitta i min badrock och inte gå ut.

Har alla vad som krävs för att bli en fashionista?

Jag tror inte att det krävs pengar för att ha en fantastisk stil. Det enda du behöver veta är vad som funkar bäst till din kropp. Och för dig själv. Har du en begränsad budget tvingar det dig bara att bli mer kreativ.

Vem säger du nej till?

Jag säger aldrig nej till mina klinter, säger hon ilande kvickt.

Nu är det affärskvinnan som talar. Jag får utveckla min fråga; för vem öppnar hon ens sina garderobsdörrar?

Det måste vara någon jag och mitt team kommer bra överens med, som jag kan ge av min tid och som är öppen för förändring. Annars kan jag inte göra mitt jobb.


Nu ska jag kolla på sim-VM. Go Therese!

puSS,
xXxVickanxXx

No comments: