Friday, June 15, 2012

Är det dags för läggmatcher nu?

Italien är ganska nära att åka ur Fotbolls-EM och detta medför direkt till spekulationer om en eventuell läggmatch mellan Spanien och Kroatien. Andréa har skrivit ännu en helt enastående krönika på Fotbolldirekt som jag tänkte dela med mig av här:
Italien spelar Europas smutsigaste fotboll och deras liga äcklar mig mer än vad den tilltalar mig. Jag vet, precis som de flesta av er också, historien bakom vissa av matcherna och vad som försiggått i deras fotboll under en längre tid. Och det slutar aldrig. Det som normalt sett absolut inte bör få hända i världens vackraste sport, händer titt som tätt i Italien.

Av den anledningen anser jag att italienarna har minst luft och rätt av alla nationer att uttala sig om ”läggmatcher” eller det som kan komma att hända i EM-matchen mellan Spanien och Kroatien. Av den anledningen anser jag det inte mer än rätt att det blir 2-2 och av den samma anledningen anser jag att italienare ska hålla käften och försöka lira boll istället för att ens yttra sig om Spanien-Kroatien. Det som Pirlo och company håller på med i media just nu är lågt – men å andra sidan har jag inte förväntat mig bättre från dessa landslagsitalienare. Det är primitivt och lågt – men framförallt är det förvånansvärt att de ens ger sig in i snacket och spekulationerna.

Jag vet att Spanien kommer att gå för seger; Kroatien naturligtvis likaså. Här talar vi om två länder som båda har som sitt enda mål att avancera ur gruppen och att visa sin allra bästa fotboll. Vi behöver inte ens ana till oss en läggmatch där, ty de båda kommer att  ”kämpa för överlevnad”, som under den här månaden heter ”gå vidare ur gruppen”. Men jag hoppas, jag hoppas så hårt, på att matchen kommer att sluta 2-2 ändå. Jag önskar inget annat än denna käftsmäll mot dryga italienare vars liga smutsar ner hela fotbollsvärlden och gör denna vackra sport till inget annat än åtlöje.

Oavsett hur Italien spelar så kommer alltså Spanien och Kroatien att avancera om de sinsemellan spelar 2-2. Ett toppen-facit och ett in-your-face på italienare som inget annat än förtjänat att packa och åka hem för den här gången.
xoxo, 
Vicky

No comments: