Thursday, December 22, 2011

Snobbery

Har inte fått ändan ur vagnen (eller vad det nu heter på svenska) för att skriva om några saker gällande Stockholm. Först det här med snobbighet från personer som inte har den minsta orsak eller rätt att vara snobbiga. Elina skrev ett jättebra inlägg om det (Den snobbiga Stureplansmentaliteten), men för att ta ett exampel, som även hon nämner är när vi var inne på Nathalie Schuterman och Elina köpte sina lovely Christian Louboutin Dafs. Helt fucking amazing för att vara sparsam med orden ;) Men iaf, en av tjejerna där var smått otrevlig, snorkig, så att man bara liksom "ursäkta? du är faktiskt bara biträde här". Skorna Elina köpte kostade mer än halva tjejens månadslön plus att hon troligtvis fick provision på de, så hur fan kan hon ens försöka vara otrevlig? Hade man klagat till chefen så tror jag ärligt talat at hon hade fått sparken, för så beter man sig inte. Tänk er nästan attityden som Julia Roberts fick i Pretty Woman. Som sagt läs mer om Stureplans-snobberierna hos Elina.

Nästa sak är 5 i 5 raggen. För mig är detta en typisk Stockholms grej, jag har vatt på många ställen i världen, storstäder, huvudstäder, som mindre städer, men ingenstans är detta så tydlig och öppet som här. Det Twittras fram och tillbaka mellan folk på Twitter, för alla att se när man praktiskt taget bestämmer för att ses "Var är du? - Stanna där, jag kommer dit? Är här nu var är du? etc."
. Man måste kanske ha Stockholms-mentalitet för detta, för sorry jag är inget 5 i 5 ragg. Speciellt inte om det blir så offentligt.

Samtidigt med detta verkar det vara helt OK att ligga runt, mycket, tjej som kille. Alla är skitöppna med det "Shit, det känns som om när jag går ut så har jag legat med mer än halva stället" Detta kan komma från vilken som helst dryga 20 årig tjej, som verkar ganska lugn och som inte är med i "högsta ligan". Jag tycker egentligen att det är störtskönt, det känns som om man här verkligen är inne i år 2011, och ingen jantelag. Det är normalt att ha sex, det är normalt att inte vara gift och ha barn när man är 25år och det är normalt att göra just vad fan man vill med vem fan man vill. Förstå mig inte fel nu, visst finns 5 i 5 ragg i Malmö och övriga världen också, men det är lite mer subtilt, eller totallt osubtilt om man så vill, i Stockholm är det lixom bara öppet.

Så säga vad man vill om många saker med Stockholm, men de vet hur man lever i nuet. Stockholm, I fucking love you, You are fabulous! Keep on exploaring!

xoxo,
Vicky

1 comment:

GlamPuss said...

Oh so true doll! Pussss saknar dig!