Thursday, July 12, 2007

Maeve Binchy

I sommar blir det nog en hel del läsning. Som ni kan läsa i ett föregående inlägg så läser jag just nu Maeve Binchy's "Vi ses på Quentins" (Quentins). Hitintills har hon skrivit 16 böcker, främst skildrar de Irland ur hennes synsätt. Jag gillar hennes skrivsätt väldigt mycket, och boken "Evening Class" (Nora O'Donoghues dröm) läste jag på engelska och denna är hitintills min favorit. Har även läst "Huset vid Tara Road" som visades på bio för ca 2 år sen tror jag det var, denna bok var ja dock inte helt förtjust i, tycke faktiskt den var ganska seg, men jag vet att andra som läst den har gillat den, fick den faktiskt rekommenderad, så det var därför som jag läste den.

Över till författaren då:
Maeve Binchy är en irländsk författare som föddes i Dalkey, Irland, 18 Maj, 1940. Hon lever fortfarande i Dalkey, nu med sin engelskfödde man, barnboksförfattaren Gordon Snell. Hennes romaner Circle of Friends och Tara Road har filmatiserades. Hennes romaner utspelar sig oftast på Irland och behandlar kontrasten mellan förr och nu, och mellan Irland och England, dit hennes huvudpersoner ofta flyttar för kortare eller längre tid. Numer säger hon att hon gett ut sin sista roman och ska sluta skriva.
Så har ni inget att läsa så rekommenderar jag böcker av denna dam, dock bra att börja längst upp på hennes boklista då personer och händelser återkommer i de olika böckerna, och då minns man bakgrunden mer, dock inte ett måste =) Boklista kan ni se HÄR
Hennes hemsida hittar ni HÄR

puSS,
xXxVickanxXx

No comments: