Sunday, June 05, 2011

eat, Pray , LOVE


Tuva Novotny har alltid, eller iaf sedan jag kan minnas, varit en av mina favoriter när det kommer till svenska skådespelare. Jag tycker att hon har spelat sina roller makalöst bra, å andra sidan har jag bara sett henne i svenska filmer.

I Eat, Pray, Love spelar Tuva svenska Sofi, under ca 1/3 del av filmen mot en av filmvärldens bästa skådespelerskor, om inte den bästa, Julia Roberts. Vad som är sorgligt är att en av de bästa svenska skådespelerskorna faller så kort, otillräcklig, och rent ut sagt makalöst dålig när man jämför henne med Julia. Det som är ännu mer sorgligt är att hon är Sveriges toppskikt, vilket måste innebära att de andra är ännu sämre (Alexander Skarsgård, ej inräknad).

För att klanka ner lite till på svensk talang, så har jag alltid tyckt (vilket iofs inte är så länge), att Malin Åkerman har varit ganska dålig i sina roller, men jämfört med Tuva, visar hon varför hon är den svenska skådespelare som slagut igenom i USA.

Och nej, jag har inte glömt, Isabella Scorupco, där har vi Talang, det är en skådis i världsklass, och hon är från Sverige, fast egentligen är hon jue från Polen…

Över till själva filmen. Jag älskar att Julia är ”back in action”, hon är makalös. Hon är klockren i vilken karaktär hon än spelar, och man ”tror” henne direkt. Filmen är nästan 2,5h lång, men känns som ca 1h45min. Det händer mycket, den får tittaren involverad, men framför allt får den en att tänka.

A married woman realizes how unhappy her marriage really is, and that her life needs to go in a different direction. After a painful divorce, she takes off on a round-the-world journey to "find herself".

xoxo,

Vicky

No comments: