Sunday, January 02, 2011

Hur dum får man bli?


Har nog inte läst en mer korkad artikel än "Inför ny skatt för feta"Aftonbladet. Stefan Hanna (C) tycker jag bara är pinsam i sina uttalanden. Ska man börja någonstans så borde vi i Sverige först och främst SÄNKA alla skatter, ta bort förmögenhetsskatt (jag menar, varför ska man betala en högre procentuell skatt när man tjänar mer? 30% av 100 000kr är 30 000kr av en miljon är det 300 000kr, så när man tjänar mer får man automatiskt betala mer). Sedan borde man se över socialbidragen. Det ska INTE löna sig att leva på socialbidrag, istället för att jobba...

Men för att återgå till artikeln eller ämnet, så är det sant, jag ser inte lika många överviktiga människor (främst unga) i övriga länder i Europa, som jag gör i Sverige (ja, det skulle vara i vissa tyska städer isf, men fortfarande tycker jag inte det är samma som i Sverige). Sorry, men det är ganska hemskt och då talar jag inte om några kilon extra, utan riktigt tjocka ungdomar och vuxna. När jag och Karro varpå Lucia Movie Night, så var det hemskt att se hur tjocka vissa ungdommar var där, tjejer som killar.

xoxo,
Vicky

2 comments:

Alexander said...

Är du seriös? Vet du seriöst inte varför vi betalar skatt..? Och hur kan du på allvar tro att det lönar sig att leva på socialbidrag? De som lever bidrag kämpar nog mer än de som jobbar för att ens få ut en bråkdel av det dem en gång tjänade. Du säger att av 1 miljon så betalar man 300000 i skatt. Men du har ju fortfaran 700000 kvar, inte sant? Dessa pengar går till att vi ska ha råd med fri skolgång, mat till barnen, ett försök till drägligt liv för pensionärer, att fattiga inte ska svälta ihjäl bara för att det finns avundsjuka och självgoda människor som helst av allt hellre skulle bada i de mynt som skulle kunna rädda en 10-åring från att dö i leukemi för att sjukvården blivit för dyr när skatten försvunnit.

Ett råd. Tänk igenom det du yttrar. Ingen attack mot dig, men det är resonemang som detta som föder "Sverigedemokrati"...

MVH

Alexander

Vicky M said...

ja, men du jobbar för att tjäna denna 1 miljon. Förmögenhetsskatt tycker jag är pinsam. jag förstå skattefuskarna. 30% skatt är way to much, för att inte tala om förmögenhetsskatten.

nu menar jag inte "normalt" folk som lever på socialbidrag med 1-2barn, utan dessa invandrar familjer med 7-8 barn som får ut ett bidrag på över 40 000kr. det borde finnas en övre ribba för bidragen. och arbetslöshetsbidragen borde också ändras. hela systemet, som det t.ex. är i Tyskland där man max får vara arbetslös i 1 år, sen måste man ta första bästa jobb, annars får man inget birag alls, för folk är alldeles för bekväma och de vill inte jobba.