Wednesday, September 10, 2008

Fartkameror - andra länders begränsningar

Jag hatar fartkameror. Dessa gör att jag faktiskt håller hastigheten som är tillåten, eller iaf,n är jag ser en kamera i fjärran, så saktar jag ner. I Aftonbladet's artikel står det att alla fartkamerorna i Sverige inte är till för att sätta dit förarna utan just för att få ner hastigheterna. Och enligt min åsikt så fungerar det faktiskt.

Känslan att bli fotograferad när man kör är hemsk. Det har hänt mig, dock oftast i Tyskland inom tätbebyggt område. Har dock aldrig blivit fotad i Sverige, böterna är så pass höga att det är sjukt.

Sen tycker jag att fartbegränsningen Sverige's motorvägar är ALLDELES för låg. Speciellt fö mig, jag är van vid Tyskland, no limit och eftersom jag kör mycket då ligger min medelhastighet på 180km/h, ibland är det över 200km/h (något min pappa inte alls är glad över), så kom då med färjan över till Sverige och få en chock när du ska köra i snigelfart, därför undviker jag att köra på Sverige's motorvägar så gott det går, då jag bara blir frustrerad, och oftast klarar jag ändå inte att hålla hastigheten. Och jag vill jue varken ha böter eller bli av med körkortet.

I Österrike får du köra hela 80km över tillåten hastighet innan du blir av med körkortet. Tur för mig, jag körde 68km över tillåten när jag blev stoppad av polisen (trodde dock att begränsningen var 130km/h och då kan man köra hur fort man vill typ, men det var 100km/h, något jag missat). I Sverige hade körkortet rykt och böterna blivit skyhöga. Nu fick jag iofs också betala, dock bara knappa 400€ (vilket man iofs gärna hade kunna slösa på annat).

Läs hela Aftonbladet's artikel här -> http://www.aftonbladet.se/bil/article3286716.ab

Läste dock på den nya registeringslappen som kommit att gränserna i Sverige ska ändras till 40, 60, 80, 100 och 120km/h.

Nä, nu måste jag göra mig i ordning, ska iväg på bilbesikning.

puSS,
xXxVickanxXx

3 comments:

Anonymous said...

Vilket politisk parti törs utlova en förändring av trafikpolitiken (läs: hastighetstalibanismen) vid nästa val? Massor av sympati och röster kan utlovas till det parti som törs förändra den föråldrade synen som Vägverket tvingar på oss alla.

För övrigt mäts hastighet på våra vägar alltid i kilometer/timme och inte i kilometer (som ju är en sträcka).

Tasja said...

Fast Per merparten av trafikanterna kör ju så jäkla illa att jag förstår Sverige har dom begränsningar dom har.

Dessutom har vi så dåliga vägar att dom ju knappt klarar av högre hastigheter på ett säkert sätt. I alla fall där jag bor och ännu värre är det längre norrut.

Så länge så många kör ihjäl sig (om dom bara körde ihjäl sig sjäva var det väl lugnt. Värre är ju de drar med sig andra också) så lär vi få ha den situation vi har idag.

Anonymous said...

Dödsolyckor sker för att folk kör fulla, vårdslöst, somnar osv. Nån ung kille ska testa bilen i 200 osv.

Olyckor sker inte för att Svensson håller 100 istället för 90 på en "öppen" sträcka.

Kamerorna hjälper inte ett dugg mot förstnämnda.. sätter däremot dit sistnämnda.

Alltså fullständigt meningslöst och bara slöseri med pengar.

Vidare ett bidrag i helt fel riktning mot övervakningssamhället.

Tipset är: Håll för ansiktet eller dra ned solskyddet. Det har jag gjort 100-tals ggr. Antalet verkningslösa blixtar har jag inte räknat.

Jag kommer ALDRIG acceptera att nån annan jävel övervakar vad jag gör.
Man ska inte acceptera skit som skapats av idioter. Då kommer vi aldrig få nåt bättre individanpassat samhälle.