Wednesday, October 10, 2012

Språkkunskap

Jag är en allätare när det gäller språk. Jag älskar språk och kunna prata och förstår så många som möjligt. Får en massa frågor just hur jag gör? Och vad det bästa sättet är att lära sig ett språk.

  • För det första är en bra lärare ett måste. Har du en dålig lärare så får det dig att tappa motivationen och iaf i mitt tycke så vill jag ha någon som har det givna språket som modersmål. Jag vill lära mig ett "rent" språk och inte någon "svensk"eller annan accent på det. Jag anser inte att man kan lära sig ett språk hemma, visst kan man, men det blir inte rent.

  • Sedan är det såklart bäst att infinna sig i landet där språket talas, för då har man det runt omkring sig hela tiden och man snappar upp så himla mycket, både dialekter men även grammatik och uttal och ens ordförråd ökas på hela tiden.


Vad gör man då när man har studerat ett språk och inte använder det? Jag har exakt detta problem nu när jag är i Sverige, jag använder de flesta av mina språk skriftligt, men inte mycket mer. Mitt bästa tips är radio och tv. Jag lyssnar nästan aldrig på svensk radio (förutom i bilen). På datorn sätter jag alltid på olika radiokanaler på tyska, polska, ryska, portugisiska.

Och när jag kollar på dvd filmer själv så väljer jag ofta det textat på ett annat språk än svenskan, detta finns jue inte som val på alla filmer, men på de dyrare utgåvorna finns det alltid en massa språk att välja på. 

SVT har också ofta dokumentäer och liknande på andra språk. Den ryska modellen med Natalia Vodianova tyckte jag var riktigt bra och jag förstod typ all ryska i den :)

Här är några radiokanaler som jag lyssnar på:
Ryska: 

Tyska:

Polska: 

Portugisisk:

Franska:
 

xoxo, 
Vicky 
Follow Me on Twitter VicktoriaM

No comments: