Wednesday, October 10, 2012

Negerboll

Sen jag var liten har jag lärt mig att denna goda kaka heter negerboll. "Det heter faktiskt chokladboll". I helvete heller. För mig associerar jag inte ordet med något annat än denna runda boll med kokos på, så jag förstår inte vad allt bryll ska vara om. Neger är ett namn på en släkt, precis som att säga svensk eller polack. Lägger man dock till ett fult ord framför som jävla eller liknande, ja då är det en helt annan sak och ordet blir mycket mer starkt än när det står självt.

Skriver om detta då det blivit stor uppståndelse kring denna Bo Hansson som kallade någon svarting i radio. Svarting för mig är värre än neger, svarting för mig är ett skällsord. Han försöker förklara sig med att han kan kalla eller referera till en kines som guling, men detta tycker jag är lika dåligt. Jag kallar inte Bo för rasist, jag anser bara att man inte använder sådana ord. Rent hyfs och uppfostran. Vad säger ni om detta?
 

xoxo, 
Vicky 
Follow Me on Twitter VicktoriaM

5 comments:

Helén said...

Klart som f*n att det heter negerboll o det gör det i min gamla kokbok oxå! Jag är oxå från den "gamla" tiden så för mig är det negerboll o inget annat.
Dessvärre tycker jag att det är hemskt när ungar kallar den för något helt annat.
Stod i fikakön då en unge o mamma stod framför mig o pojken sa "Jag vill ha en svarskalleboll" - DET är inte ok!

KRAM

Vicky M said...

usch, nej det är verkligen inte ok! vad gjorde mamman?

GlamPuss USA said...

Hahahah Helen - OMG! Nej det ar verkligen inte ok!

Jag tycker hysterin ar sa lojlig. Negelboll kan det gott heta. Neger kommer fran ordet negro som betyder svart. I USA far man ABSOLUT inte saga "negro" (och sjalvklart inte "nigger" vilket ar ett riktigt skallsord). Har far man knappt kalla dem "blacks" Men alltsa, vad ska man kalla dem da? Vi kallas ju for vita, da kan val de kallas for svarta?

Vicky M said...

haha..ja Elina, det e sjukt i USA att man ite får "referera" till de som något..hehe.. Fast själva får de jue kalla sig vad de vill och då får man jue också akta sig som man inte ler eller skrattar vid fel tillfälle för då kan det bli hett..haha..

Anonymous said...

Ursäkta? Är "Neger" ett namn på en "släkt"? Vilka jävla släkt? "Svensk" är en nationalitet, neger är en gammal benämning på människor från vissa delar av Afrika. Googla åtminstone ordet och definitionen av "släkt" innan du uttalar dig.

Angående debatten: Varför är det så viktigt att kalla en boll som är gjort av havre, choklad och diverse annat för Negerboll? Om nu någon tar illa upp, samt att "Neger" givetvis inte har ett skit med choklad och havre att göra så finns väl få anledningar att kalla den det?

...och nej, GlamPuss USA, att säga "vit" är inte samma sak som att säga "neger". Vill man nu hävda att ordet neger kommer från ordet svart utan att ha en enda negativ betydelse så borde det väl heta "svartboll" (eller kanske Brunboll, då den inte ens är svart)?

Sluta reta upp er och visa lite förståelse och respekt istället.