Friday, April 13, 2012

Är Hunger Games som Twilight?

Detta är vad jag läst och hört om filmen från flera håll. Det kan dock inte gå in i mitt huvud att folk kan jämföra dessa två filmer. Twilight är till stor del en verklighetstrogen film, som utspelar sig i "nutid" och där varje film slutar som ett avsnitt som man kan bygga vidare på.

Redan efter några minuter in i Hunger Games drog jag referensen till "The Village" för storyn kändes exakt likadan. Förstå mig inte fel jag tyckte filmen var sjukt bra och den är verkligen värd all den hyllning som den har fått hitintills (ja, kanske förutom all hyllning som Miley Cyrus' pojkvän Liam Hemsworth har fått, något jag absolut inte förstår...). 

Filmen har en del "misstag" i mitt tycke. Den är flera gånger ganska förvirrande. Vi får aldrig veta varför människorna lever som de gör. Lever de ens på jorden, eller vad är det för "utomjordningar" som är de "rika". Där är som sagt flera scener i filmen som man sitter som frågetecken åt och inte fattar vad själva meningen var, man tappar fokus för att man tänker "hur kommer det sig?", man vill helt enkelt ha en förklaring.

Jag förstår att filmen är baserad på böcker, samtidigt förstår jag inte slutet, jag förstår inte slutet eftersom jag inte förstår hur man ska kunna bygga vidare på "Hunger Games" i en kommande film. Ska folk ut i ännu ett årligt spel? Hur kul är det att typ titta på samma sak igen?

Absolut kommer jag gå och se tvåan, men som sagt jag fattar inte många saker. För att prisa lite till så tyckte jag att kläderna och modet var UNDERBART och scenmiljöerna, ja innan de kom ut i naturen, då var det inte lika coolt. Men hotellen och alla "inomhus"-miljöerna, samt det man fick se av District 12.

Jennifer Lawrence som spelar en av huvudrollerna gillade jag inte de första 15 minuterna av filmen, men jue längre tiden gick, jue mer uppskattade jag henne. Och sen har vi Josh Hutcherson. Det är han som borde kallas ögongodis och få all cred, inte Liam Hemsworth.
SE FILMEN!

xoxo,  
Vicky

Delta i påsktävlingen HÄR!

1 comment:

Anonymous said...

Magnificent site. A lot of useful information here. I'm sending it to several friends ans additionally sharing in delicious. And naturally, thanks for your effort!
my website > Zuma Online