Saturday, February 11, 2012

Dagen's Dukan - Nana Cake

Känner ni sötsuget? Jag är inte direkt en sockermänniska, är mer för salt, men proteindieten kan kännas lite tråkig utan något som helst snacks, så recepten från Dukan är perfekta på desserterna. Min absoluta favorit (av de jag testat) är Nana Cake. Det är någon sorts typ jätteluftig cheesecake/sockerkaka med citron och den är helt AMAZING. 

Här kommer receptet. Tillagningstid 15min, baktid 30-35min. För 2 pers.
  • 3 ägg
  • 2 toppade msk Maizena
  • 1tsk lågkalori socker (ersättningssocker som suketter fast i sockerform)
  • Rivet skal från 1st citron
  • 3 toppade msk fettsnål färskost (eller ev. lättkesella)
  • minimalt med smör eller margarin att smörja bakformen med
Skilj äggulorna från äggvitorna och vispa äggvitorna till ett styvt skum. Blanda äggulor, maizena, sockret och citronskalen ordentligt. Blanda i äggviteskummet. Värm ugnen till 180°. Smörj bakformen med smöret/margarinet och häll i smeten. Ställ in i ugnen i 30-35min.
Ta ut, låt svalna och förvara i sval miljö eller kylskåp. NJUT! :)

xoxo,  
Vicky

1 comment:

Elina said...

Mm det lät gott.. Nu är jag ju tack o lov ingen sötsugen sak, men nån gång kanske det är gott :)
Puss