Monday, April 13, 2009

Running is the shit ♥


En liten moralpredikan från min sida, och nu kommer kanske vissa ta illa upp, men ta en liten stund och tänk på vad jag skriver egentligen. Bästa sättet att gå ner i vikt, vad gäller träning är löpning. De flesta kan springa, allt man hittar på är bara ursäkter, att det inte är bra för knäna etc.
Been there, done that. Jag har dåliga knän, jag får inget springa...URSÄKTER. Ett par bra jogging skor och bara ta det relativt lugnt, antingen ut i naturen, eller på löpband. Och NEJ, det är inte lika bra att power walka. Det ger inte en lika hög förbränning...en lat ursäkt att hålla sin puls lägre och göra det mindre jobbigt för sig själv.

Kan jag kan ni,well, tänker ni, så jag tänker inte säga det, men kan min 60 åriga pappa, så kan ni! Vi är och springer runt Pildammen varje dag nu, minst 2 varv (1 varv är dryga 1600m).

Löpning är också faktiskt mycket roligare än man tror, man kan få ut sina känslor, tänka i fred, slappna av och det är nyttigt, samtidigt som man förbränner en massa kalorier.

Vill tipsa om en sida där ni kan se kaloriförbrukning ihop med er vikt: http://www.angelfire.com/on/getfit/kaloriforbrukning.html Inte den bästa, då man ej anger sin längd, men lite koll får man.

5 små tips för en lyckad joggingrunda:

  1. Ordentliga löparskor
  2. Bra musik i IPOD:en
  3. En vacker omgivning
  4. Solglasögon, låter kanske konstigt, men det är en av mina bästa saker,man känner sig anonym, och kan koncentrera 1sig mycket bättre på en själv
  5. Inställning "Min hjärna spelarmig bara ett soratt, jag vill inte alls lägga av nu, jag orkar visst det, det är inte så jobbigt"
  6. För tjejer: Bra sport bh/topp (finns inget värre än om brösten hoppar)
Enjoy! Har jag helt fel?

puSS,
xXxVickanxXx

4 comments:

Tasja said...

Jag säger bara läs på om träningslärainnan du predikar!

Visst du förbrukar mer kalorier när du springer än när du powergår. Men iaf jag är inte intresserad av att förbränna glykogen utan fett. Och för att fettförbränna är det lågintensitet som gäller.

Fettförbränning: 30-60 min, högre puls, du ska kunna prata och sjunga utan att flåsa
Kardioträning (kondition): 30-45 min, hög puls, toppar. Du flåsar när du pratar.

Har ett helt häfte fullt, även med hur man ska äta före och efter olika träning för att få optimal effekt.

Och min operarerade fot pallar inte löpning. Den pallar knappt promenader Varför tror du jag förra veckan la ut över 4000 kr på skoinlägg och specialskor?

Inte för att jag gillar bränna pengar på skor utan för att jag måste. Om jag ska kunna gå.

Vicky M said...

jag håller i te me jossan, kolla alla Biggest Loser osv där väger folket 2-3 gånger så mycket som vi, hr problememd fötter och knän etc och de blir tvugna att springa, det är det bästa sättet.

Fettförbränning kan folk som redan är i form ägna sig åt, jag tror inte på det helt enkelt, jue högre puls jue bättre förbränning, ja samtidigt ökar du din kondition, visst.

sen säger jag inte att lla kan springa, men de flesta. Vår kropp klarar mer än vi tror och jag trormycket är lathet och ursäkter vad överviktigt folk håller på med.

och jag tycker att jag ahr rätt att sh´ga det då jag inte är någon topotränadsize zero person

Tasja said...

Och gör sig bra i TV. Att tvinga dom att springa.

Mer hälsosamt är ju att först gå ner i vikt och sen börja jobba på konditionen. Men var och en är salig i sin tro.

Jag vill i alla fall först träna bort onödigt fett, sen kommer jag jobba på konditionen. För maximal förbränning ska du dessutom styrketräna 2-3 pass i veckan och konditionsträna (snabb eller lågintensivt) 2-3 pass.

Det är vad "alla" säger om man googlar runt lite. Så jag fortsätter med mina BP-pass 3 ggr i veckan och CT+mage 3 ggr i veckan.

Vicky M said...

ja, jag tror att allt beror på hur fort man vill ha resultat :)