Sunday, October 25, 2009

Hollywood i vårt huvud

Alla vill gå ner i vikt, eller praktiskt taget alla, för vi blir aldrig nöjda. Går det att bli för smal? Det känns som om det inte går faktiskt, iaf om man tittar på alla reklamkampanjer och liknande. Vad gör denna vikthets oss som människor? Är det sunt att verkligen vara på olika dieter all the time? Det kan jue faktiskt bero på, om dieten får oss att äta nyttigare, så why not, men jag tror snarare att vare sig man äter nyttigare så sätter man sig själv i ett tvångsfack. Har jag fel?

Vi människor blir psykade. Jag är inte smal, men när jag t.ex. tittar på One Tree Hill och ser Brooke (Sophia Bush), så tycker jag att hon är mullig. IRL har Sophia kanske en storlek 6, max 8, dvs en 36:a, men när hon dyker upp i serien så räknas hon som "tjock" och hon spelar även den "tjocka" av alla som är med (ja, förutom Haley - Bethany Joy Galeotti då, men hon har alltid varit halvtjock).

Vad tycker ni? Sophia själv har dock gått ner en del i vikt på senaste tiden.


Ibland är jag och shoppar med kompisar, de tar med sig ett par byxor in för att prova i storlek S och de är för stora, och jag tänker "What?? Hon är jue fan inte ens speciellt smal!?". När man till vardags tycker att en storlek XS inte är smal, vad är det då som händer i vår värld?

Gossip Girl, Hilary Duff spelar nu Olivia Burke. Jag såg henne och tänkte "Gud vad tjock hon blivit! Borde hon inte ha bantat lite inför sin roll för att synas i tv?". Någon som inte tänkte samma sak när ni såg henne gå "on screen"? Sen oki, Hilary är ganska plufsig
just nu.


När det gäller mig själv, så ja, jag tycker Victoria Beckham har den perfekta kroppen. Jag tycker inte att hon är för smal, jag tycker hon är proportionelig med bröst och rumpa.

Det är inte en dans på rosor att vara smal dock (ja, förutom för de som verkligen är det genetiskt). Kändisarna går på strikta dieter, för att inte tala om modellerna. Om vi låter bli drogerna, så kan vi t.ex. tala om bomullstussar som blir doppade i juice och svalda för att bli mätt och för att mättnadskänslan ska bestå. Låter det sjukt? Ja, så är det dock tyvärr.

Nedan få ni några andra dietexempel från
Hollywood:
  • Victoria Beckham äter enbart rå fisk och bär och därtill en diet på 300-500 kcal/dag.
    "I go into hair and make-up and I turn into Victoria Beckham. I'll try on all my dresses and I'll pick out a handbag and I'll put on the shades. I instantly turn into this person and it sort of feels like a character. There are so many pictures of it. If I go into a supermarket looking like shit it affects my work. I am selling an image."
  • Lily Allen gick till en hypnotisör för att ta bort sin hunger. Enligt B.T har sångerskan minskat två klädstorlekar.
  • Kylie Minogue kör stenhårt på en ren GI-diet (som egentligen endast är anpassat för diabetiker), och rensar bort allt som får blodsockret att stiga.
  • Jennifer Aniston håller sig till Atkins-dieten (denna håller jag mig till just nu i stor mån), där kolhydrater är förbjudet.
  • När Beyoncé bantade ned sig inför filmen Dreamgirls drack hon inget annat än citronsaft och laxerande te (Xenna finns det ett som heter och jag kan inte rekomendera det till känsliga magar, tänk er att ha mensvärk, för så känns det) i tio dagar.
  • Desperate Housewives Marcia Cross trippar runt i ett par speialgjorda ”slank-skor” (t.ex. Fit Flop Walkstar) närhelst hon får möjlighet. De hjälper hållningen – och gör att kroppen förbränner fett.
  • Reese Witherspoon håller sig enligt B.T till barnmat när hon vill tappa vikt snabbt.
Så, vad tycker ni? Vilka dieter har ni provat, eller vilken håller ni på med just nu?

xoxo,
Vicky

5 comments:

Natalia said...

Beyonce drack inte laxerande te när hon bantade ner sig utan en speciell blandning av vatten, lönnsirap, cayennepeppar och citron. Varje dag i nästan två veckor. Jag var själv på denna dieten ett tag, ett helvete men det funkar... Jävligt dyr också, det ska vara riktig sirap från kanadensiska lönnar ;)

Vicky M said...

hehe..ja, du vet hur tidningar är. laxerande te låter mer dramatiskt :)

hur ofta drack du denna blandning?

rebecka said...

victoria, du behöver inte banta. du är fin precis som du är. denna hysteri över att vara så smal är galen. man förstör kroppen på så många sätt som inte skrivs i tidningar. kroppen beöver fett för att fettet hjälper till att ta upp järn. utan fett så blir tas inget järn upp och det leder till järnbrist som i sin tur leder till blek hy, att man tappar hår, naglarna går sönder, man blir trött.
kolhydrater behöver hjärnan. kolhydrater hjälper hjärnans celler att hålla sig aktiva och utan kolhydrater så bryts hjärnan ner bit för bit och man blir senil fortare och fortare.
Jag är högutbildad gastronom, jag har läst näringslära, så jag vet vad jag talar om. Men vill du ha bevis så finns det forskningar om detta av läkare osv.
om man vill gå ner i vikt bör man göra det på ett bra sätt.
Äta nyttigt av alla energiämnen Kolhydrater, protein och fett -men i den mängd kalorier som din kropp behöver. Sedan träna. ät riktigt och träna så går du ner i vikt men på ett vettigt och sunt sätt utan att skada kroppen.

Coco said...

Älska dig själv, så kommer du se hur lättare allt kommer bli. Du kommer även märka att kändisar inte är all that :)

Vicky M said...

Jag tycker helt enkelt att size zero är snyggt :)