Friday, June 27, 2008

Fredrik Ljungberg's avskedsbrev

Freddie spelade sin sista match i svenska landslaget mot Ryssland, nu lägger han tröja nummer 9 på hyllan. Här är hans avskedsbrev till fansen:

"Jag har spelat på det svenska mittfältet i snart 11 år. Jag kan ärligt säga att jag älskat varenda match, speciellt det gränslösa stöd, ni fansen, alltid gett oss spelare. Se Er på läktaren i Riga, Budapest, Lissabon, Berlin, Salzburg eller långt borta som i Kobe har varit obetalbart. Ni är en stor del av min inspiration.

Även vill jag tacka alla de hängivna fans som aldrig fått chansen att se våra matcher på plats. Jag vet att oerhört många människor i Sverige bryr sig om vårt landslag, och ni, fansen, ar stommen i svensk fotboll.

Kontakten med Er fans har varit mycket speciell för mig. Att möta Er vid många olika tillfällen har alltid varit inspirerande, och just det har gjort mig stolt att få representera vårt land. Att stå med hela laget innan matchen och sjunga svenska nationalsången, tillsammans med de andra spelarna är ett mycket, mycket speciellt ögonblick, något som jag önskar varenda supporter en gång kunde få vara med om.

Jag har fått vara kapten, och spelat i startelvan i mer än ett decennium, men nu är det dags för mig att lämna vidare tröja nummer 9 till näste spelare. Sverige har många unga talangfulla spelare och jag är säker att min position kommer fyllas av någon med samma passion för sporten.

Det är nu över en vecka sedan vår sista match i Österrike. Sverige gjorde en bra turnering. Vi slog Europamästarna Grekland, förlorade på tilläggstid till finalisterna Spanien, och Ryssland visade för alla att de är oerhört mycket starkare än till och med många experter gissade innan turneringen.

Jag kommer spela fotboll på högsta nivå i Premier League i flera år till och jag älskar denna sporten mer än något annat. Det enkla faktum att den fysiska belastningen att dubblera och spela både landslags- och klubbfotboll, under så lång tid, till slut tar ut sin rätt och därför har jag nu beslutat att koncentrera mig på spela för min klubb West Ham United FC, och det är där mitt fokus kommer vara i framtiden.

Jag är säker vi träffas på läktaren, hejandes på landslaget tillsammans...

Hälsningar, Fredrik.

Måste tillägga att jag är ganska stolt att jag lyckades få med en Fernando Torres-bild utan att inlägget har ett skit med honom att göra..hihihi.. Nu ska jag sova!
Godnatt!

puSS,
xXxVickanxXx

No comments: