Saturday, December 20, 2008

Det är viktigt att känna sig säker

Som ni som läst min blogg innan vet, så gjorde både jag och Andréa en Restylane-injektion i överläppen igår på Zmedical i Stockholm. Behandlingen utfördes av kirurgen Lennart Sandberg. Innan behandlingen satt vi ner i det väldigt mysiga väntrummet på hans praktik och pratade om allt vad vi hade i tankarna, frågor som ni har ställt, frågor vi själv hade etc.

Självklart är man alltid nervös innan en behandling, speciellt om det är ens första gång och man inte alls vet vad som egentligen väntar. Vilken klinik eller läkare/sjuksköterska ni än väljer så vill jag ta fram några av de viktigaste punkterna som Lennart tog upp.

Kliniken och injiceraren/läkaren/sjuksköterskan:
Du ska känna dig säker med personen du ska utföra behandlingen hos. Ta alltid reda på exakt vad det är för en produkt som skall sprutas in. Vi blev sprutade med det specialgjorda Restylane Lipp som är framtaget för just läppförstoring. Se alltid till så att du får se vad det är personen sprutar in. Som Lennart sa, "ibland kan de säga att du får Restylane, men de kanske sprutar in något helt annat, injiceraren borde alltid själv visa dig förpackningen innan han börjar spruta".

Hos Zmedical har man säkerheten att skulle man inte vara nöjd, så kan man alltid ringa Lennart och få komma in och fixa till det som man inte är nöjd med - kostnadsfritt. Hur skönt är inte det att veta att det s.k. finns en garanti? På nästan alla kliniker får man alltid betala om man vill ändra något.

Bedövningen:
Lennart lägger alltid bedövning, då han säger att det gör sjukt ont utan. Då undrar ni kanske varför man på vissa ställen får förfrågningen om man vill ha bedövning eller ej, eller varför vissa föreslår att man inte behöver bedövning. För att få lägga bedövning måste man vara läkare, sjuksköterskor har ej denna behörighet, vilket gör att de försöker sälja in att man ej behöver bedövning. Detta är något jag och Andréa själva fick erfara då vi kollade upp olika kliniker, och en av klinikerna gjorde precis detta med en pitch att bedövning ej är nödvändig så "bedövningssprutan gör mer ont än sjäva Restylanesprutan".

Här ska jag berätta hur det var för mig (och även för Andréa). Bedövningssprutan läggs innifrån. Det kändes som ett litet stick, mindre än en tandläkarbedövning och bedövningen börjar verka direkt, så efter två bedövningsstick känner man praktiskt taget ingenting. Jag fick själv 7 stick med Restylane-sprutan om jag minns rätt, och inget av dessa stick kändes, jag var medveten om att sprutan gick in i läppen, men utan någon smärta eller något. Jag skulle aldrig göra en Restylane-behandling utan bedövnining.

Efter behandlingen:
Man är lite svullen, svullnaden beror dock från person till person. jag var t.ex. mer svullen än Andréa, men det såg inte hemskt ut eller så (video direkt efter behandlingen och även foton).
FÖRDOMMAR:
Något som jag vill föra fram är att läppförstoring med Restylane inte är ett plastikkirurgiskt ingrepp utan bara en injektion. Restylane håller mellan 6 till 12 månader, sedan bör man upprepa behandlingen om man vill bibehålla den nya volym man fått på läpparna. Gör man ingen nybehandling, så går läpparna tillbaka till sin normala storlek.

En annan fördom är att alla ska se ut som Olinda i Paradise Hotel, detta stämmer inte. Jag använde t.ex. bara en spruta på 0,5 ml. Min målsättning är att få en lite fylligare och större överläpp, som syns när jag ler, för innan behandlingen försvann min överläpp nästan helt när jag log. Lennart anser att man aldrig bör spruta in mer än max 1ml åt gången för bästa och mest naturliga resultat.

Många som har gjort olika behandlingar kan man inte ens se det på, det är bara dessa överdrivna vi lägger märke till och det är därför människor får fördomar.

Vet ni t.ex. om att Heidi Klum har gjort läppförstoringar?


Frågor:
En sak jag läst mycket om på nätet är att det efter en behandling blir knutor. Visst blev jag rädd, jag menar, vem vill ha knutor på läpparna?! Detta frågade jag självklart Lennart om innan behandlingen. Han sa att det är en möjlighet att det uppstår något som känns som knutor, då läpparna är uppdelade i olika fack. Dessa knutor är dock helt ofarliga och OSYNLIGA, enda sättet man känner de på är med tungan på insidan av läppen. Detta lugnade mig mycket.
Har ni några fler frågor? Har jag glömt att skriva något? Jag för gärna era frågor vidare till Lennart :)

Före och efter bilder kommer så småningom, just 2:a dagen är svullnaden som störst.
Mina tidigare inlägg om vår behandling, både före och efter kan ni läsa i tidigare inlägg från denna veckan.

puSS,
xXxVickanxXx

2 comments:

Elina said...

Jag vill, jag vill, jag vill! Men jag är så rädd att jag ska se ut som en anka! En kompis till mig gjorde det och det blev gräsligt... :( Men testa kan man ju göra, det är ju inte permanent! Jag får i värsta fall stå ut med att se ut som Kajsa Anka i ett halvår... ;)

Puss på dig darling

Vicky M said...

hihihi--tror det är viktigt att hitta en bra läkare. Zmedical som vi var på var verkliegn seriösa och hade det rätt ställt i huvudet, med att det ska se naturligt ut osv :)

pusss