Sunday, December 07, 2008

Sanningen om the Hills


Bloggarna jag läser ser ni litelängre ner till höger,men ibland kikar jag även in på andra bloggar, en sådan är Hollywoodspionen. Hon hade för några dagar sedan ett inlägg om serien the Hills (som jag älskar). Louise, som hon heter känner bl.a. Brody och umgås lite då och då med the Hills-gänget. Så här skriver hon om vad som verkligen händer:
Jag har fått många frågor om TV serien "The Hills". Jag kan inte avgöra exakt vad som är fejk eller äkta, men jag kan försöka förklara hur det går till när dom spelar in osv.

Eftersom mina vänner antingen är med i "The Hills" eller har egna realityshows, har jag sett och varit med om en hel del. Som ni kanske känner till så har Brody och jag känt varandra över 4 år nu. När vi först började umgås var han bästa kompis med Spencer. Jag och mina tjejkompisar brukade festa med Brody och Spencer var och varannan dag i Brodys enorma $40mijoner mansion i Malibu.
Dom startade strax därefter en serie som hette "Princes of Malibu" som handlade om Brody, hans bror, familj och Spencer. Det handlade om bortskämda ungar i Malibu. Showen floppade efter en säsong.

Brody blev strax därpå introducerad till en viss "Kristin Cavallari" från "Laguna Beach" och nästlade sig till en plats i strålkastarn. "Laguna Beach" ledde till "The Hills" och Brody och Spencer såg sin chans att komma med på ett hörn där också! Snygga unga och med alla tillgångar i världen, var det inte så svårt att charma varenda tjej i stan, inklusive Lauren och Heidi...

Men nu till serien.. när dom spelar in en "reality" show har jag fått höra att dom har ett manus. Det kan vara saker som t.ex. "idag ska ni gå och shoppa på Robertson Blvd och sen ska ni till en restaurang i Beverly-Hills, efter det har vi riggat upp på Les Deux och ni har ert "VIP" bord".
Lauren T.ex. följer då detta manus medans låt säga Spencer och Heidis manus säger "Ni ska till Les Deux ikväll och filma för ett event" hoppsan! Var Lauren där? det visste vi inte...
Där av får dom en "real" reaktion.
Att dom möts på samma ställen och "råkar" springa på varann, eller att telefonen "råkar" ringa osv. är därför planerat i förväg. Den ena parten är dock oftast inte medveten, på så sätt får dom en verklig reaktion.

Efter en scen filmats, händer det att dom missat vissa detaljer och ansiktsuttryck, då måste dom spela och agera om denna scen så att det blir mer "verkligt".
Min kompis Ania T.ex. är med i "Sunset Tan" serien på kanal "E!" Och en gång berättade hon att dom tagit 10 tagningar av henne när hon satt och tjurade över hennes pojkvän. Dom bad henne göra olika miner, grimaser, låtsas gråta och skaka på huvudet etc. medans dom filmade olika vinklar!

Det är inte så att kameror följer efter dom hela dagen lång, dom väljer olika tillfällen och platser där dom möts. Dom har ett schema. Det tar flera timmar att rigga upp kameror, ljus, mickar etc. Det finns inte en chans att inte allt det är uppgjort på förhand.
Men det som utspelas på klubbar och fester, i Las Vegas, Beach partys etc. ÄR på riktigt och det ÄR verkligen så som "man ser på TV" här. Svar ja, absolut! Det ÄR mycket drama!

Även skolan som Lauren går på "F.I.D.M" är här i L.A i Downtown fashion district. Massor av ungdomar går där. Jag valde på FIDM och Santa Monica College, men SMC är billigare och lika bra, bara inte lika "fancy" och "high tech".

I serierna kan dom även ha konversations startare, "biroller" så att säga, som t.ex. tjejen som jobbar med Audrina "Hur var det på Les Deux igår?" och då berättar Audrina vem hon såg osv. men det är ju tillgjort för att får en konversation om det hela.
Samma sak som när dom har en karaktär som Brody t.ex. när han kör bil och Lauren ringer, han har ju inte en filmkamera i sin bil jämt och ständigt! (Skratt!)
Produktionsbolaget säger kanske till Brody att dom måste filma honom för en scen när han kör runt bara, och samtidigt säger dom då till Lauren att hon ska ringa Brody en viss tid och att dom ska filma samtalet. Lauren vet bara
när hon ska ringa, men hon kanske inte vet vart han är och han kanske inte vet att hon kommer ringa, på så sätt blir det "på riktigt" och dom filmar verkliga reaktioner, men allt är då planerat av producenterna.

Det verkligaste med programmet, tycker jag, är när dom festar och kanske har druckit en drink eller två... När kamera teamet bara filmar huller om buller inne på en fest. Då har dom inte någon direkt kontroll, dom kan bara kontrollera så att alla kommer dit och "råkar" mötas.
Det är DÅ den mer verkliga sidan kommer fram, och särskilt när dom filmar och det är dålig belysning, då vet man att det inte var planerat alls.

Det är ganska lätt att se vad som är åter inspelat och planerat, jämfört med det som är helt oplanerat och verkligt, om man verkligen tittar efter.

Jag säger inte att det är något fel med att allt kanske inte är helt verkligt i serien, men sanningen är att mycket är "staged" och uträknat. Verkliga reaktioner, tårar, skratt, riktiga bråk och kyssar etc. är GULD värt för produktions bolag och det kan sällan återskapas och det är DOM få ögonblicken tittarna ÄLSKAR!

Jag har träffat Lauren och LO och Audrina, Brody, Frankie, Spencer och Heidi hur många gånger som hällst och Lauren verkar väldigt jordnära. Heidi är faktiskt mer dominant i "speidi" dramat än vad som visas. Jag blev chockad när Spencer och Heidi kom in i butiken och såg hur förändrad den oftast skämtsamma glada och galna Spencer blivit, när Heidi bossade honom runt utan problem! Serien har vinklat deras förhållande till något HELT annat. Lauren o Brody är BARA vänner, det kan jag lova haha ;)

Audrinas pojkvän, Justin, är en mycket flummig kille. Vi hade en diskussion på en efterfest en gång om att adoptera barn och han babblade på om detta i minst en halvtimma!
öööhh vart blev festen av? Jag var förvånad över hur "djup" han försökte vara på fyllan, en komisk prick den där!

Jag har varit på plats när dom filmat på Les Deux, Area, Malibu, Hyde, Opera, Kress mm och oftast filmar dom bara en timme eller så inne på klubben i ett avstängt hörn och om man råkar komma med på ett hörn måste man fylla i en "release form" och ge dom rätt att andvända materialet på TV.
puSS,
xXxVickanxXx

4 comments:

Anonymous said...

co o the hills piszesz?:)

Alanis;p

Vicky M said...

prawde..hehe..jak to tam wszystko jest, wez se skopiuj i wejdz na google translate :)

Anonymous said...

Är du ett fan av MTVS's the hills? Kika då in på min blogg där du hittar allt från de senaste gossip till bilder!

The City said...

allaboutthecity.blogg.se