Wednesday, December 10, 2008

En jullista

Mitt internet har inte kopplat upp på hela dagen, så jag har städat, städat, städat och packat. Kom till slut på att det kanske räckte med att re-starta routern och vips funkade den :)

Har en del ärrenden att fixa nu, men ni får iaf en liten lista som jag, snodde från Elina :)


Har du köpt en chokladkalender?
Nope, inte i år faktiskt, glömt bort pga all stress den senaste tiden.

Om ja, har du öppnat några luckor för tidigt?
Som yngre ibland, men jag var ganska ordentlig med att hålla mig till rätt datum :)

Har du hunnit med att köpa alla julklappar?
En hel del, dock inte alla.

Till vem är det svårast att köpa till?
Mamma.

Dricker du alkoholfri glögg?
I Sverige gillar jag alkoholfri bst, här hemma i Österrike blir det dock med alkohol

Har det hänt att du aldrig stressat inför julen?
Never, elelr som barn kanske, fast då stressade man nog för vilka julklappar man skulle få :P

Hur många stjärnor ger du till årets julkalender?
Har aldrig kollat på julkalendern

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Som sagt aldrig sett en enda.

Säg en person som du velat säga "God Jul" till men aldrig vågat/orkat eller kanske glömt?
Säger God Jul till alla jag vill :) Och i år till en väldigt speciell person lär det också bli :)

Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Min mamma i Sverige, dock här bor jag jue själv, så det julpynt som blir gör jag själv.

Vem klär granen och vem bestämmer hur den skall se ut? Hur SKA den se ut?
Jag :) Beror från år till år hur den ser ut :) men antingen blandade kulor och pynt eller bara två färger.

Plastgran eller äkta
Äkta :)

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?
Både och, men precis som Elina så älskar jag att handla åt andra :)

Vill du fira julafton utomlands eller i vårt kära Sverige?
Sverige eller Polen, d.v.s. med familjen, det ska vara juligt, kan inte tänka mig typ Thailand eller så.

Känner du någon julstämning nu?
Naje

När kom din julstämning?
Inte kommit än.

När skall man sätta upp adventsljusstakar? När är tidigast vs. senast?
Oj, inen aning, aldrig tänkt på det, men till första advent brukar man väl.

När julpyntar man?
Som sagt runt första advent, men när man hinner annars

Skickar du julkort?
Klart =)

Vilken senap till skinkan?
hatar senap, så ingen :)

Viktigaste på julbordet?
Polska piroger med svamp och kål.

Julmusik jag inte kan vara utan?
Allt möjligt

Världens bästa jullåt?
Last Christmas

Julknäcke eller vörtbröd?
Ingen aning

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Lussekatter, fast det är kanske inte godis..hehe.. ja, jag och min mamma bakar :)

Vilka traditioner har ni?
Kalle Anka :) Julklappar först efter maten.

Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?
Både och

Pepparkakor - Lussebullar
Skumtomtar - Knäck
Ischoklad - Marsipan
Köttbullar - Prinskorvar
Julkorv - Julskinka
Lax - Sill
Revbenspjäll -
Janssons frestelse
Paradis - Alladin
(inget fan av något av det)
Rullsylta - Pastej
Glögg - Julmust
Rödbetssallad - Dopp i grytan
Ris a la malta - Risgrynsgröt

Hemma
- borta

5 Fördelar med julen enligt mig:

  • Stämningen
  • Vissa av maträtterna
  • Julklappsbyten
  • Musiken
  • Samhörigheten

5 Nackdelar med julen enligt mig:

  • Att jag alltid gråter, blir sjukt känslomässig över mitt eget liv just den dagen
  • Stressen
  • Att man äter för mycket sötsaker :/ (där gick all gymträning åt skogen)
  • Mycket pengar som går åt
  • Tycker synd om de som inte känner julstämmningen och inte har någon att fira den med
puSS,
xXxVickanxXx

2 comments:

Elina said...

Hihi vad roligt att du också gjorde den! Puss på dig

Vicky M said...

:)
puss