Wednesday, July 16, 2008

Blade Runner, rätt eller fel?

Oscar Pistorius heter killen som fått tillstånd att starta i OS med sina skenor. Han har redan OS-guld från Paralympics, nu ska han tävla mot de riktiga stjärnorna på OS friidrottsbana. IAAF vill dock stoppa Sydafrikanen p.g.a. en säkerhetsrisk som de anser att han utgör.

Jag själv tycker att det är ganska konstigt att de låter han springa mot de andra, gör liksom inte skenorna att han får extra fart och inte behöver anstränga sig lika mycket själv?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/friidrott/article2911716.ab
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article2488926.ab

OS, ska bli kul iaf, jag älskar sport, speciellt när det är någon form av viktiga mästerskap, det enda jag bara inte står ut med är ishockey =/

puSS,
xXxVickanxXx

4 comments:

Unknown said...

vadå inte behöver anstränga dig hur jävla blond är du.. tror du att du bara ställer dig på blades sen o sen flyger iväg..

Vicky M said...

nä, det tror jag inte, men jag menar att du får hjälp av bladesen och inte behöver lika mycket.

Tasja said...

Jag såg honom springa i Golden Leauge och han var inte superbra kom trea från slutet, dvs det är ju inte dåligt på den nivån men för tillfället gör inte bladesen att han springer fortare än de andra.

Risken är väl mer att de utvecklar det mer så han så småningom är ikapp precis som med rullstolsåkningen (och för er som inte vet i början var de långt efter de som sprang medan de numera är långt före om man jämför tiderna/sträckan, då utveckling av snabba rullstolar har gått så framåt).

Det IAAF protesterat emot är att han tar större plats när han springer då han måste vinkla ut blades och det han siktar på långa staffeten springs på gemensamma banor från sträcka 2-4. Alltså är de rädda de andra löparna ska trassla in sig i hans blades, vilket iof för mig är en "dålig" ursäkt. Jag menar om någon springer med en sådan stil då, ska han också inte få starta?? Nu lär väl den personen iof aldrig kvala in då det inte är optimalt att springa så men ändå...

Anonymous said...

Wow, awesome blog lаyout! Hoω long
have уou been blogging for? you make blogging loοk eаsy.
The overall looκ оf yоur website іs eхcellent,
as well аs the content!
Also visit my webpage ; laptops special